آپاندیس :
 
گروه زیست شناسی فرهنگ سازان نامی
به نام خدا

بـــــه نـــــام خـــــدا

آپاندیست (Appendicitis) :

آپاندیس یک زایده کوچک و انگشت مانند است که به ناحیه سکوم درست زیر دریچه ایلوسکال چسبیده است. به خاطر اینکه به طور ناکامل به کولون تخلیه می شود و مجرای آن کوچک است ، مستعد انسداد و عفونت (آپاندیسیت) است. آپاندیس مسدود شده ملتهب و ادماتوس می شود و در نهایت با چرک پر می شود. آپاندیسیت شایع ترین علت التهاب حاد در یک چهارم راست و پایین حفره شکم و شایع ترین علت جراحی اورژانسی شکم می باشد. اگر چه در هر سنی اتفاق می افتد ام در سنین بین 10 تا 30 سال شایعتر است.

تظاهرات بالینی :

ü     درد در قسمت یک چهارم راست و پایین شکم معمولاً به همراه درجات پایین تب ، تهوع و بعضی اوقات استفراغ ، از دست دادن اشتها شایع است ، احتمال یبوست وجود دارد.

ü     حساسیت در نقطه بورنی (در نقطه وسط بین ناف و خار قدامی ایلوم قرار دارد) به همراه فشار و سفتی مختصر در قسمت پایین عضله رکتوس راست وجود دارد.

ü     حساسیت برگشتی ممکن است وجود داشته باشد. محل آپاندیس مشخص کننده میزان حساسیت ، اسپاسم عضلانی و ایجاد یبوست یا اسهال است.

ü     علامت روزینگ (با لمس یک چهارم پایین و چپ شکم درد در یک چهارم پایین و راست شکم ایجاد می شود.)

ü     اگر آپاندیس پاره شود ، درد در ناحیه بیشتری ایجاد می شود و اتساع شکم در نتیجه ایلوس فلجی پدید می آید و وضعیت بیمار بدتر می شود.

ارزیابی و یافته های تشخیصی :

ü     تشخیص بر اساس بررسی کامل فیزیکی و تست های آزمایشگاهی  و تصویر برداری است.

ü     افزایش تعداد WBC با افزایش در نوتروفیل ها ، رادیوگرافی های شکم ، سونوگرافی و CT  اسکن ممکن است کدورت یا اتساع موضعی روده را مشخص می کنند.

ملاحظات سالمندی :

در سالمندان علایم ونشانه های آپاندیسیت ممکن است خیلی متفاوت باشد. علایم ممکن است خیلی مبهم و پیشنهاد کننده اتساع روده یا یک فرآیند دیگر باشند.برخی ز بیماران ممکن است تا زمان پارگی آپاندیس هیچ علامتی نداشته باشند. احتمال پارگی آپاندیس در سالمندان بیشتر است زیرا این افراد خیلی یر به پزشک مراجعه می کنند.

تدابیر طبی :

ü     اگر آپاندیسیت تشخیص داده شد باید در اسرع وقت برای کاهش خطر پارگی جراحی (متداول یا لاپاراسکوپی) انجام شود.

ü     تجویز مایعات داخل وریدی و آنتی بیوتیک ها تا زمان  جراحی انجام می شود.

ü     مسکن ها پس از تشخیص آپاندیسیت استفاده می شوند.

 

عوارض برداشتن آپاندیس (آپاندکتومی) :

ü     مهمترین عارضه احتمال پاره شدن آپاندیس است که می تواند منجر به پریتونیت یا آبسه (تجمع مواد چرکی) ، یا التهاب سیاهرگ باب شود.

ü     پارگی معمولاً در 24 ساعت بعد از شروع درد رخ می دهد ، علایم شامل : تب c)70/37(( F100)یابیشتر) ، ظاهر مسمویتی و درد شکمی ادامه دار یا حساسیت است.

تدابیر پرستاری :

ü     اهداف پرستاری شامل تسکین درد ، پیشگیری از کاهش حجم مایعات ، کاهش اضطراب ، ریشه کنی عفونت که در نتیجه پارگی احتمالی یا واقعی دستگاه گوارشی ایجاد شده ، حفظ سلامت پوست و رسیدن به وضعیت تغذیه ای مطلوب می باشد.

ü     قبل از عمل بیمار را برای جراحی آماده کنید ، مایعات داخل وریدی را شروع کنید ، آنتی بیوتیک ها را تجویز کنید و لوله ی معده یی بگذارید (اگر شواهدی از ایلوس فلجی وجود داشت). هرگز انما یا مسهل به بیمار ندهید (چون می تواند باعث پارگی شود).

ü     بعد از عمل بیمار را در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید ، داروهای مسکن تجویز شده را اجرا کنید ، در صورت تحمل بیمار مایعات خوراکی را شروع کنید ، در روز جراحی در صورت تحمل می توانید به بیمار غذا بدهید. اگر بیمار قبل از جراحی کم آب بود مایعات داخل وریدی را اجرا کنید.

ü     اگر درنی در محل برش قرار داده شده است به دقت آن را از نظر علایم روده ایی ، خونریزی ثانویه یا آبسه های ثانویه (مانند تب ، تاکیکاردی ، افزایش تعداد لکوسیت) بررسی کنید.

 

منبع : برونر و سودارث (پرستاری داخلی و جراحی)

تایپیست و تنظیم کننده : مـــــهـــــدی عـــــزیـــــزی

پایان

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
1 فروردين 1387برچسب:, :: 1:0
مهدی عزیزی

درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه زیست شناسی فرهنگ سازان نامی و آدرس zistshenasigroup.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

آمار وبلاگ:

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

 
 
 
cache01last1414592745